Esitys suurten konsernien maa­il­man­laa­jui­ses­ta minimiverosta lausun­to­kier­rok­sel­le

15.08.2023 16:24

Hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön EU-direktiivi, jonka tavoitteena on varmistaa, että suuret konsernit maksavat kansainvälisesti veroa vähintään 15 prosenttia.

Esityksen taustalla on talousjärjestö OECD:ssä käynnistetty kansainvälisen tuloverotuksen uudistamishanke. Hankkeen yhtenä tarkoituksena on torjua tuloveropohjan murenemista ja voittojen siirtoon liittyviä ongelmia. Lisäksi tavoitteena on muun muassa rajoittaa valtioiden välistä verokilpailua.

Tavoitteena on, että konserneja verotettaisiin vähintään minimitason mukaisesti riippumatta siitä, missä valtioissa toimintaa harjoitetaan. Minimiverotasoa arvioitaisiin valtiokohtaisesti ja tosiasiallisen verotason tulisi olla vähintään 15 prosenttia. Mikäli tosiasiallinen verotaso jäisi alle tämän, uudella sääntelyllä toteutettaisiin verotus 15 prosentin tasoon asti.

Toteutus kahden erillisen verotussäännön avulla

EU:n neuvosto hyväksyi direktiivin, jolla varmistetaan monikansallisten konsernien maailmanlaajuinen vähimmäisverotus unionissa 15.12.2022. EU-direktiivi pannaan täytäntöön säätämällä direktiivissä tarkoitetusta konsernien minimiverotuksesta erillisessä kansallisessa laissa. Minimiverotus toteutettaisiin kahden erillisen verotussäännön avulla, mutta tosiasiallinen verotaso määritettäisiin samalla tavalla molempia sääntöjä varten.

Pääasiallisesti sovellettava sääntö olisi niin sanottu tuloksilukemissääntö, jota sovellettaisiin lähtökohtaisesti konsernin ylimmän emoyksikön sijaintivaltiossa. Tuloksilukemissääntö olisi konserninsisäisiin omistussuhteisiin perustuva verotuksen kohdistamissääntö. Säännön mukaan konsernin ylimmän emon tulisi maksaa täydennysveroa, jos suoraan tai välillisesti omistetun konserniyksikön efektiivinen eli tosiasiallinen verotaso alittaa sovitun minimitason. Toissijainen verotason laskentaan käytettävä sääntö olisi aliverotettujen voittojen sääntö. Molemmat menetelmät ehdotetaan otettaviksi käyttöön saman aikaisesti.

Esityksessä ehdotetaan, että Suomessa otettaisiin käyttöön myös direktiivin mahdollistama kotimainen täydennysvero. Kotimainen täydennysvero laskettaisiin pääosin samalla tavalla kuin tuloksilukemissäännön kautta maksuun pantavat verot. Kotimainen täydennysvero kohdistuisi samoihin konserneihin kuin edellä mainitut verotussäännöt. Verokannaksi ehdotetaan samaa 15 prosenttia. 

Kyseessä täysin uudenlaiset verot

Tuloksilukemissäännön perusteella, tai erikseen kotimaisena täydennysverona kannettavat verot, olisivat Suomen nykyiseen verojärjestelmään verrattuina täysin uudenlaisia veroja. Ne eivät ole luonteeltaan tulon perusteella määrättäviä veroja. Säännöt eivät toimi perinteisen tuloveron tavoin, vaan niiden tarkoitus on varmistaa ylituoton vähimmäisverotaso. 

Lait voimaan vuoden 2024 alussa

Kaikkien EU-maiden on saatettava direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöään. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. Lakia sovellettaisiin ensimmäisen kerran 31.12.2023 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin.

Valtiovarainministeriö lähetti esityksen lausuntokierrokselle 15.8.2023. Lausuntoaika päättyy 8.9.2023. Lausuntokierroksen jälkeen ministeriö tekee tarvittavat muutokset lakiluonnokseen. Hallituksen on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle lokakuussa.

Lähde: valtiovarainministeriön tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää