KKV:n tut­ki­mus: Pu­he­lin­liit­ty­mien ak­tii­vi­nen kil­pai­lut­ta­mi­nen hyö­dyt­tää kaik­kia ku­lut­ta­jia

16.06.2023 10:16

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) telemarkkina-tutkimus on ensimmäinen Suomessa julkaistu selvitys yksityishenkilöiden tekemän kilpailuttamisen yleisyydestä ja sen vaikutuksista eri kuluttajaryhmissä. Suomalaiset kilpailuttavat liittymiään aktiivisesti, mutta tutkimus osoittaa, että vaihtelua iän ja tulotason mukaan on jonkin verran.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkijat halusivat selvittää, kuinka kannattavaa kilpailuttaminen on, ja kuinka paljon kilpailuttamatta jättäminen vaikuttaa kuluttajien liittymien hintoihin.

- Meil­lä on vah­vaa näyt­töä sii­tä, että kil­pai­lut­ta­mi­nen hyö­dyt­tää Suo­men pu­he­lin­liit­ty­mä­mark­ki­noil­la myös pas­sii­vi­sia asiak­kai­ta. Ku­lut­ta­jat sääs­tä­vät ra­haa kil­pai­lut­ta­mal­la hyö­dyk­kei­tä, mut­ta kil­pai­lut­ta­mi­sen ylei­syys las­kee myös kes­ki­hin­to­ja ja hyö­dyt­tää näin kaik­kia ku­lut­ta­jia. Vas­taa­vaa ana­lyy­siä on syy­tä jat­kaa muis­ta­kin mark­ki­nois­ta, sanoo tutkimusohjaaja Jan Jääskeläinen.

Nuo­ret kil­pai­lut­ta­vat ah­ke­rim­min

Empiirisessä kirjallisuudessa on esitetty, että pienituloisemmat kilpailuttavat palveluitaan vähemmän kuin keskituloiset ja päätyvät siten maksamaan enemmän.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksessa tarkastellaan sosioekonomisten tekijöiden ja kilpailutusaktiivisuuden yhteyttä. Nuoret kilpailuttavat liittymiään enemmän kuin vanhemmat kuluttajat. Pieni- ja suurituloiset kuluttajat kilpailuttavat liittymiä vähemmän kuin keskituloiset.

Asiakkaat, jotka kilpailuttavat liittymänsä vuosittain tai useammin, maksavat siitä Suomessa keskimäärin 1,34 euroa kuukaudessa vähemmän. Kilpailuttamisesta saa pääsääntöisesti sitä enemmän säästöä mitä kalliimpaa liittymää kilpailuttaa. Kilpailuttamisen seurauksena voi saada myös nykyisen palveluntarjoajan tarjoamaan parempaa tarjousta.

- Kil­pai­lut­ta­mi­sen pi­täi­si olla ku­lut­ta­jil­le help­poa ja vai­va­ton­ta. Pu­he­li­no­pe­raat­to­rien käy­tän­nöt ei­vät vaan aina tue tätä, kun edul­li­sim­man hin­nan saa usein vas­ta nu­me­ron­siir­to­pro­ses­sin käyn­nis­tä­mi­sel­lä, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Te­le­mark­ki­noil­la kil­pai­lut­ta­mi­sel­la kym­me­nien vuo­sien his­to­ria

Suomessa valtion omistama kaukoverkkomonopoli lakkautettiin ja kaukopuhelut vapautettiin kilpailulle vuonna 1994. Kuluttajakäyttäytymisen ja kilpailutuksen tutkimus on luontevaa aloittaa telemarkkinasta, koska kilpailuttamisella on siellä lähes kolmenkymmenen vuoden historia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksessa esiin tulleet erot eri ikä- ja tuloryhmien kilpailutusaktiivisuudessa voidaan todennäköisesti yleistää koskemaan myös muita vastaavia sopimusmarkkinoita, kuten vakuutus- ja sähkösopimuksia. Sen sijaan tulokset kilpailuttamisen hyödyistä tai yleisyydestä eivät ole yleistettävissä, koska kilpailuttamisen yleisyys todennäköisesti vaihtelee eri markkinoiden välillä.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää