Ku­lut­ta­ja-asia­mies vaa­ti ter­veys­jät­te­jä ker­to­maan pal­ve­lui­den hin­nat avoi­mes­ti

19.04.2023 08:01

Mitä lääkäriaika maksaa? Muun muassa tämä tieto löytyy yksityisten terveyspalveluiden verkkosivuilta jatkossa huomattavasti helpommin. Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutuneet kertomaan verkkosivuillaan varattavan palvelun olennaiset tiedot, kuten hinnan, selkeästi ja oikea-aikaisesti.

Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota siihen, ettei yksityisten terveyspalveluiden verkkoajanvarauksessa aina anneta kaikkia kuluttajansuojalain vaatimia tietoja, kuten palvelun hintaa. Kuluttaja-asiamiehen valvontatoimien kohteena olleet kolme suurinta terveysalan toimijaa Suomen Terveystalo Oy, Mehiläinen Oy ja Pihlajalinna Oyj ovat kaikki luvanneet toteuttaa verkkosivuillaan kuluttaja-asiamiehen vaatimat muutokset.

- Hin­ta on yksi tär­keim­mis­tä ku­lut­ta­jan pää­tök­sen­te­koon vai­kut­ta­vis­ta tie­dois­ta. Il­man tie­toa sii­tä, mi­ten hin­ta mää­räy­tyy, voi olla mah­do­ton­ta ar­vioi­da, onko ky­sei­seen pal­ve­luun va­raa ja onko hin­ta koh­tuul­li­nen suh­tees­sa pal­ve­lun si­säl­töön tai ver­rat­tu­na mui­den tar­joa­miin pal­ve­lui­hin, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttaja-asiamies edellytti, että terveyspalveluyritykset kertovat varattavan palvelun hinnan tai hinnan määräytymisen perusteet (esimerkiksi €/tunti) verkkoajanvarausprosessissaan selkeästi ja oikea-aikaisesti. Jos ajanvarauksessa edellytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista, on tieto palvelun hinnasta annettava ennen tätä.

Verkkosivuilla hinta on kerrottava siinä kohdassa, missä palvelu varataan tai ostetaan. Riittävää ei ole, että tieto löytyy verkkosivuston muusta osiosta kuten yleisestä hinnastosta. Hinnan täytyy myös olla näkyvissä itse varausnäkymässä, eikä esimerkiksi linkin takana. Olennaisia tietoja ei pidä joutua etsimään erikseen.

Jos asian­tun­ti­jan roo­li vai­kut­taa ku­lut­ta­jan ase­maan, sii­tä on ker­rot­ta­va

Yksityisellä terveydenhuoltoalalla on yleistä, että asiantuntijat työskentelevät joko työsuhteessa terveyspalveluyritykseen tai itsenäisinä ammatinharjoittajina. Jos asiantuntijan asemalla on vaikutusta kuluttajan asemaan, kuluttajan on tärkeä saada tästä tieto. Tällainen vaikutus voisi olla esimerkiksi se, että kuluttaja ei voisikaan tehdä ongelmatilanteessa reklamaatiota suoraan terveyspalveluyritykselle asioituaan itsenäisen ammatinharjoittajan kanssa.

- Jos so­pi­mus­kump­pa­nis­ta ei ker­ro­ta sel­väs­ti, vaa­ra­na on, että esi­mer­kik­si on­gel­man koh­da­tes­saan ku­lut­ta­ja ei tie­dä ke­nen puo­leen kään­tyä ja eri ta­hot pyr­ki­vät kier­tä­mään vas­tuu­ta asias­ta, sanoo kuluttaja-asiamies Väänänen.

Kuluttaja-asiamies korosti terveyspalveluyrityksille, että jos asiantuntijan roolilla on vaikutusta myös kuluttajan asemaan ja oikeuksiin, tästä tulee kertoa kuluttajalle selkeästi ajan varaamisen yhteydessä. Jos kuitenkin kuluttajan asema on sama asiantuntijan roolista riippumatta, riittää että asiasta kerrotaan esimerkiksi sopimusehdoissa.

Vas­taa­via on­gel­mia alal­la laa­jem­min­kin

Vaikka valvonnan kohteena oli vain kolme yritystä, kuluttaja-asiamies on havainnut samoja tiedonannon puutteita laajemminkin yksityisellä terveyspalvelualalla. Tästä syystä kuluttaja-asiamies tulee laatimaan koko alalle keväällä 2023 ohjeistusta valvonta-asioissa käsitellyistä kysymyksistä. Ohjeistus tullaan lähettämään alan järjestöille.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää