Selvitys ter­vey­den­huol­lon si­säl­tö­oh­jauk­sen ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sis­ta valmistunut

19.04.2023 07:09

Sosiaali- ja terveysministeriö tilasi keväällä 2022 dosentti Samuli Saarnilta selvityksen terveydenhuollon ja lääketieteen sisältöohjauksen uudistamistarpeista ja mahdollisuuksista uudessa hyvinvointialuerakenteessa. Selvitystyö tuloksineen perustuu selvityshenkilön omiin analyyseihin ja johtopäätöksiin.

Terveyspalveluiden sisältö (hoitomuotojen valinta, saatavuus ja laatu) on kansalaisille ja järjestelmän kustannuksille hyvin merkittävä asia. Kustannuskehitystä ei voi hillitä ohjaamatta palveluiden sisältöä. 

Terveydenhuollon sisältöohjauksen keskeisenä tavoitteena on turvata yksilöille perustuslain mukaiset riittävät ja kansallisesti yhdenvertaiset palvelut sekä kustannusvaikuttava toiminta. Kyse on ytimeltään tieteellisen tiedon soveltamisesta yksilötason päätöksiin. 

Sisältöohjaus on osoittautunut vaikeaksi. Sitovien normien tai määräysten sijaan terveydenhuollon sisällön ohjaus perustuu suurelta osin eri tahojen antamiin suosituksiin ja ohjeisiin, joita palvelujärjestelmässä implementoidaan. Asiaa monimutkaistavat yksilön perusoikeuksia korostavat laintulkinnat ja ammattikunnan autonomia. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille 1.1.2023 ja samalla rahoitusvastuu siirtyi kunnilta valtiolle. Valtion ohjausta palvelujärjestelmään lisätään, joten myös sisältöohjauksen mallit tulee uudistaa. 

Selvityksen teemat ja johtopäätökset

Selvityksen keskeisiä teemoja olivat: 

  • Terveydenhuollon sisällön informaatio-, normi- ja resurssiohjauksen periaatteelliset ja käytännön vaihtoehdot 
  • Terveydenhuollon kliinisen toiminnan johtaminen juridisesta ja kansainvälisten esimerkkien näkökulmasta 
  • Terveydenhuollon sisällön ohjauksen tavoitteet ja institutionaaliset edellytykset uudessa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteessa
  • Terveydenhuollon sisältöohjauksen lainsäädännölliset kehitystarpeet

Selvityksessä tehtyjen johtopäätösten mukaan 

  • Terveydenhuollon sisältöohjaus edellyttää laajaa osaamista ja resursseja. Tämä on Suomessa nykyisellään tarpeettoman hajallaan eri organisaatioissa. Sisältöohjaus kansallisella tasolla tulisi keskittää nykyistä harvemmille toimijoille. 
  • Palvelujärjestelmän roolia sisältöohjauksessa tulisi vahvistaa ja hyvinvointialueiden sisältöohjauksen tehtävät ja rakenteet tulisi määrittää lainsäädännöllä nykyistä tarkemmin.  
  • Hyvinvointialueiden ja yhteistyöalueiden sisältöohjauksen vastuutahot voisivat jatkossa muodostaa merkittävän uuden toiminnan tason sisältöohjauksen kansallisessa määrittelyssä ja toimeenpanossa. 

Sosiaali- ja terveysministeriö ottaa selvityksen huomioon arvioidessaan lainsäädännöllisiä, ohjauksellisia ja resursseihin liittyviä kehittämistarpeita.

Lähde: sosiaali- ja terveysministeriön tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää