Tietosuoja: Mark­ki­noin­ti­lu­van peruuttaminen oli liian vaikeaa – H&M:lle 350 000 kruunun seuraamusmaksu

19.10.2023 11:18

Ruotsin tietosuojaviranomainen Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tutki H&M:ään liittyviä valituksia ja totesi, että yritys on laiminlyönyt pyyntöjen käsittelyä henkilöiltä, jotka eivät halua vastaanottaa mainosviestejä.

IMY tutki H&M:n henkilötietojen käsittelyä kuuden valituksen perusteella. Valittajat vastustivat suoramarkkinointimateriaalin vastaanottamista yritykseltä. Valitukset ovat peräisin henkilöiltä Puolasta, Italiasta ja Iso-Britanniasta, mutta ne on siirretty IMY:lle, koska H&M:n pääkonttori sijaitsee Ruotsissa.

"Sellaisten mainosten ja tarjousten välttäminen, joista ei ole kiinnostunut, pitäisi olla helppoa", sanoo IMY:n osaston päällikkö Albin Brunskog.

IMY:n päätöksessä todetaan, että H&M on rikkonut tietosuoja-asetusta jatkamalla valittajien henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin, vaikka valittajat olivat vastustaneet tätä. Päätöksestä ilmenee, että yrityksellä ei ollut riittäviä järjestelmiä ja menettelytapoja helpottamaan valittaneiden oikeutta vastustaa suoramarkkinointia.

IMY määräsi H&M:lle 350 000 kruunun hallinnollisen seuraamusmaksun todettujen tietosuojarikkomusten vuoksi.

Lähde: IMY:n päätös ja tiedote

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää