Alma Talent blogi

gdpr markkinoinnille

GDPR b-to-b-markkinoinnin näkökulmasta

Euroopan unionin tietosuoja-asetus eli GDPR tuli voimaan reilu vuosi sitten. Organisaatioissa aloitti sankoin joukoin tietosuojavastaavia, rekisteriselosteet muuttuivat tietosuojakuvauksiksi, henkilötietojen käsittelyprosessit ja -perusteet käytiin tarkasti läpi, ja kaikki dokumentoitiin huolella.

Asetuksen voimaantulosta panikoitiin ja hyperventiloitiin niin kovasti, että myynnin ja markkinoinnin kentässä asiasta pääsi syntymään kirjavia tulkintoja ja jopa aiheettomia väitteitä. Osa niistä elää sitkeästi edelleen. Tässä tiivistetty kertaus siitä, mistä koko GDPR:ssä oli (ja ei ollut) kyse markkinoinnin näkökulmasta.

GDPR koskee myös b-to-b-päättäjiä

GDPR sääntelee henkilötietojen käsittelyä yleisellä tasolla, eli se koskee kaikkia luonnollisia henkilöitä. GDPR ei siis ota kantaa siihen, onko henkilö kuluttaja, b-to-b-päättäjä tai vaikkapa prokuristi, vaan se määrittää yleisesti kansalaisten oikeudet ja organisaation velvollisuudet henkilötietojen käsittelyyn.

GDPR ei juurikaan sääntele markkinointia

Tietosuoja-asetus sääntelee markkinointia ainoastaan yhdessä kohdassa, ja sekin koskee vain henkilön oikeutta vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten. Markkinointi-sana esiintyy tietosuoja-asetuksessa neljä kertaa. Tässä suora lainaus lain artiklasta 21, joka siis on GDPR:n ainoa markkinointia koskeva osuus kokonaisuudessaan:

Jos henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten, rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä tällaista markkinointia varten, mukaan lukien profilointia silloin kun se liittyy tällaiseen suoramarkkinointiin.

Jos rekisteröity vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten, niitä ei saa enää käsitellä tähän tarkoitukseen

Huomioitavaa on, että asetuksessa puhutaan suoramarkkinoinnista yleisellä tasolla ottamatta kantaa siihen, onko se sähköpostilla, puhelimella tai perinteisellä postilla tehtävää. Suoramarkkinoinnin vastaanottajalla tarkoitetaan ketä tahansa henkilöä, eli erottelua kuluttajan tai organisaation vastuuhenkilön välillä ei ole.

Markkinoinnista säännellään tarkemmin kansallisesti. Suomessa markkinointia säänteleviä lakeja ovat muun muassa laki sähköisestä viestinnästä, kuluttajansuojalaki ja laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.

Henkilötieto, rekisteri ja käsittely = GDPR

Henkilötieto tarkoittaa kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja. GDPR:n sääntelyn näkökulmasta henkilötiedot voidaan jakaa kolmeen luokkaan, ja niille on laissa omat määräyksensä.

  1. Tieto, jolla henkilö voidaan epäsuorasti tunnistaa eli pseudonyymitieto, kuten esimerkiksi eväste- ja mobiilitunnisteet tai tieto, josta osa on korvattu koodeilla.
  2. Tieto, jolla henkilö voidaan suorasti tunnistaa, eli esimerkiksi nimi, henkilötunnus ja puhelinnumero.
  3. Erityiset tietoryhmät, eli henkilötiedot, joista ilmenee rotu tai etninen alkuperä, poliittinen mielipide, uskonnollinen tai filosofinen vakaumus tai ammattiliiton jäsenyys, terveydentila tai seksuaalinen suuntautuminen tai geneettisten tai biometristen tietojen käsittely tunnistamista varten.

Rekisteri tarkoittaa mitä tahansa jäsenneltyä henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, josta tiedot on saatavilla tietyin perustein ja joita käytetään samaan käyttötarkoitukseen. Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta näitä ovat juurikin asiakas- ja markkinointirekisterit.

Käsittelyllä tarkoitetaan mitä tahansa toimintoa tai toimintoja, joita kohdistetaan henkilötietoihin tai henkilötietoja sisältäviin tietojoukkoihin joko automaattista tietojenkäsittelyä käyttäen tai manuaalisesti. Käsittelyä on esimerkiksi tietojen kerääminen, tallentaminen, järjestäminen, säilyttäminen, muokkaaminen tai yhdistäminen. Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta esimerkiksi CRM-järjestelmän tietojen ylläpito ja asiakkaiden profilointi on käsittelyä.

GDPR sanelee henkilötietojen käsittelyn säännöt

GDPR velvoittaa, että henkilötietoja on käsiteltävä lainmukaisesti, asianmukaisesti ja rekisteröidyn kannalta läpinäkyvästi.

Lainmukaisuus tarkoittaa sitä, että henkilötietojen keräämiselle on jokin laillinen peruste. Tietoja saa kerätä vain tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten. Perusteena on oltava vähintään yksi seuraavista:

  • Suostumus, eli rekisteröity on antanut luvan tietojen käsittelyyn. Markkinoinnin näkökulmasta esimerkiksi markkinointilupa on tällainen.
  • Sopimus, eli rekisteröity on sopimuksen osapuolena. Asiakastietojen käsittely perustuu usein tähän.
  • Lakisääteinen velvoite, eli rekisterinpitäjällä on laissa määrätty velvoite käsitellä henkilötietoja. Esimerkiksi työnantajan on ilmoitettava työntekijänsä palkkatiedot veroviranomaisille.
  • Elintärkeiden etujen suojaaminen, eli käsittelyä voi tapahtua esimerkiksi humanitaarisissa hätätilanteissa, kuten luonnonkatastrofeissa tai epidemioissa.
  • Yleinen etu ja julkinen valta, eli esimerkiksi henkilötietojen käsittely tieteellisen tai historiallisen tutkimuksen tai tilastoinnin tarkoituksia varten.
  • Oikeutettu etu, eli kun rekisterin pitäjän ja rekisteröidyn välillä on jokin merkityksellinen suhde. Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta esimerkiksi suoramarkkinointi voi vaatia henkilötietojen käsittelyä. Oikeutettuun etuun vetoaminen vaatii aina ns. tasapainotestiä, jossa rekisteröidyn ja rekisterinpitäjän oikeudet ja oikeutetut odotukset punnitaan. Jos vaakakuppi kääntyy rekisterinpitäjän puolelle, on käsittely oikeutetun edun perusteella sallittu.

Asianmukaisuus tarkoittaa sitä, että henkilötietoja käsitellään turvallisesti ja luottamuksellisesti. Tiedot tulee suojata luvattomalta ja lainvastaiselta käsittelyltä sekä vahingossa tapahtuvalta häviämiseltä, tuhoutumiselta tai vahingoittumiselta. Henkilötietojen on oltava täsmällisiä ja tarvittaessa päivitettyjä. Henkilötietojen on oltava olennaisia ja rajoitettuja siihen tarkoitukseen, missä niitä käsitellään.

Läpinäkyvyydellä tarkoitetaan sitä, että rekisterinpitäjän on toimitettava rekisteröidylle tämän käsittelyä koskevat tiedot tiiviisti esitetyssä, läpinäkyvässä, helposti ymmärrettävässä ja saatavilla olevassa muodossa selkeällä ja yksinkertaisella kielellä. Rekisterinpitäjän on toimitettava rekisteröidylle rekisterinpitäjän identiteetti ja yhteystiedot, tapauksen mukaan tietosuojavastaavan yhteystiedot ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset sekä käsittelyn oikeusperuste.

Apua asiakastietojen ylläpitoon ja päivitykseen

Kun haluat huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme avulla asiakasrekisterisi on myös integroitavissa suoraan yritystietokantaamme, joka takaa sen, että tiedot ovat aina ajan tasalla.

Kysy lisää asiantuntijoiltamme.

Kirjoittaja: Sanna Holopainen, Product Manager
26. elokuuta, 2019
  • Julkaistu: 26.8.2019
  • Päivitetty: 15.3.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Myynti ja markkinointi

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Laadukkaan päättäjädatan avulla tavoitat oikeat B2B-päättäjät tehokkaasti

B2B-päättäjien tavoittaminen koetaan usein aikaa vieväksi ja oikeiden päättäjien ja yhteystietojen löytäminen voi olla hankalaa. Alma Talent auttaa löytämään nopeasti ajantasaiset päättäjätiedot, vastuualueet ja yhteystiedot.Päättäjätietoa saamme viranomaislähteistä, kuten kaupparekisteristä, josta esimerkiksi yritysten toimitusjohtajatiedot päivittyvät rekisteriimme päivittäin. Alma Talentin päättäjätiedosta tekee kuitenkin uniikkia Data Collection -tiimimme, joka kerää päättäjätietoa myös muista lähteistä.Data Collection -tiimi vastaa päättäjädatan keräämisestä ja jalostamisesta. Tällä hetkellä tiimissä työskentelee tiedon keräämisen parissa seitsemän henkilöä. Tiimi kerää tietoa mm. yritysten kotisivuilta ja LinkedInista, jonka lisäksi he kontaktoivat yrityksiä puhelimitse. Soittamalla selvitetään tietojen paikkansa pitävyyttä ja saadaan tietoa myös pieniltä yrityksiltä, joilla ei ole omia verkkosivuja.Soittamalla kartoitettaviin tietoihin kuuluu päättäjien vastuualueet, yhteystiedot, henkilöstömäärä, ketjutieto, osoite- ja kotisivutiedot, sekä tieto siitä, onko yritys tuonti- vai vientiyritys ja keskittyykö se yritys- vai kuluttaja-asiakkaisiin.”Yritysten tietoja käydään läpi systemaattisetsi ja reagoimme nopeasti asiakkaiden palautteeseen, jos esimerkiksi pyydetään joidenkin tietojen päivittämistä”, kertoo tiimipäällikkö Marja Harb. Vuosittain lisätään jopa 18 000 uutta henkilötietoaKoska tiedot vanhenevat nopeasti, on niiden jatkuva päivittäminen ja ajan tasalla pitäminen tärkeä osa Data Collection -tiimin työtä. Tietokannassamme päivittyy vuosittain noin 30 000 toimipistettä, jonka lisäksi järjestelmään päivitetään 18 000 uutta henkilötietoa ja passivoidaan 14 000 henkilötietoa.Viimeisen vuoden aikana yli 20 henkilöä työllistävien yritysten päättäjistä 83 % on tarkistettu ja noin 70 % löytyy suora puhelinnumero.Titteli ei aina kerro päättäjän vastuualueestaKeräämme ja ylläpidämme tietoa myös päättäjien vastuualueista. Koska titteli ei aina kerro henkilön vastuista kovinkaan tarkasti, esim. projektipäällikkö voi olla vastuussa useasta eri asiasta, emme tukeudu pelkästään tittelitietoihin. Soittamalla olemme täysin perillä siitä, kuka yrityksessä vastaa oikeasti mistäkin ja voimme tarjota asiakkaillemme arvokasta dataa liiketoiminnan tueksi.Järjestelmästämme löytyy jo yli 50 vastuualuetta, joten se antaa kattavan kuvan eri päätöksentekijöiden vastuista.Päättäjädataa hyödynnämme useissa palveluissamme, kuten Analysaattorissa, Kohderyhmähaussa ja tietohuollossa. Mikäli olet kiinnostunut päättäjädatan tuomista mahdollisuuksista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 0800 141 070 (arkisin 8.30-16.30 tai tietopalvelut(at)almatalent.fi. 

Myynti ja markkinointi

Tehokas myyntiprosessi on onnistuneen B2B-myynnin avain

Tehokas myyntiprosessi on jokaisen menestyvän myyntitiimin salaisuus. Jos myyntiprosessia ei ole kunnolla määritelty, asioita tehdään sattumanvaraisesti ja aikaa kuluu turhiin sekä tehottomiin asioihin. Onneksi myyntiprosessia on helppoa tehostaa. Tarvitaan vain hieman aikaa prosessin uudelleenmäärittelyyn, hyvät työvälineet ja relevanttia tietoa. Toimiva ja tuloksellinen myyntiprosessi muodostuu useista eri vaiheista. Myyntiprosessi alkaa prospektoinnista, jatkuen aina myynnin jälkeiseen seurantaan ja asiakassuhteen hoitoon asti. Eri vaiheiden väliin mahtuu useita toimenpiteitä, jotka kaikki vaikuttavat suuresti myyntiprosessin tehokkuuteen. Hyvin usein eri työvaiheisiin on omat järjestelmänsä ja toimintatapansa, joka lisää myyntiprosessin tehottomuutta. Mitä useamman myyntiprosessin vaiheista voi tehdä samalla järjestelmällä, sitä suurempi on ajansäästö ja sitä kautta myös tehokkuus kasvaa. Tähän tehottomaan, järjestelmästä toiseen hyppimiseen ja tietojen metsästyksen viidakkoon on olemassa ratkaisu nimeltä Analysaattori. Se on olemassa juuri siksi, että jokainen B2B myyjä voisi keskittyä enemmän olennaiseen, eli myyntityön tekemiseen. Se auttaa myyjiä juuri oikeissa myyntiprosessin vaiheissa, joka lisää tehokkuutta ja tuottavuutta. Seuraavaksi kerromme, missä myyntiprosessin vaiheissa Analysaattori voi auttaa myös sinua. Luo parempia ja dynaamisesti päivittyviä prospektilistoja Prospektointi miellettään usein myyntityön tärkeimmäksi vaiheeksi. Valitettavasti se on myös haastavin ja aikaa vievin osuus myyntiprosessista. Potentiaalisten prospektien tunnistamiseen on erilaisia metodeja. Kun tämä työ on tehty hyvin, on prospektilistojen luominen helppoa. Analysaattorissa prospektilistojen luominen käy helposti lukuisia rajauskriteereitä hyödyntämällä. Prospektilistaa voi rajata yrityksen perustiedoilla, kuten toimialalla, henkilöstömäärällä tai sijainnilla. Lisäksi käytettävissä on lukuisia taloudellisia tunnuslukuja sekä päättäjän titteli- ja vastuualuetietoja. Tiedot prospektilistoihin poimitaan markkinan ajantasaisimmasta yritys- ja päättäjätietokannasta. Prospektilistat myös päivittyvät jatkuvasti. Viimein voit sanoa hyvästit staattisille ja nopeasti vanheneville prospektilistoille! Kuinka tavoittaa oikeat päättäjät? B2B-myynti on usein hyvin moniulotteista. Ei välttämättä riitä, että yrityksestä tavoittaa vain yhden päättäjän, sillä päätöksentekoprosessiin osallistuu usein monia eri henkilöitä yrityksen sisältä. Saadakseen tapaamisen, myyjä saattaa joutua kontakoimaan useampia eri päättäjiä samasta yrityksestä. Ei ole myöskään mikään itsestään selvyys, että samalla tittelillä varustetut henkilöt vastaisivat samoista asioista eri yrityksissä. Kaikkien päättäjien yhteystietoja ei välttämättä edes löydy yrityksen verkkosivuilta tai LinkedIn:stä, vaikka kuinka etsisi. Tähän yrityskohtaiseen salapoliisityöhön tuhrautuu nopeasti käsittämättömän paljon arvokasta myyntiaikaa. Analysaattorin avulla myyjä pystyy itse aktiivisesti tunnistamaan tavoittelemansa päättäjät titteleiden ja vastuualueiden perusteella, jolloin myös päättäjien kontaktointi nopeutuu. Luomalla Analysaattoriin ryhmän esimerkiksi omista ihanneasiakkaista, voi ryhmästä suodattaa näkyviin vaikkapa kaikki hankinta-asioista vastaavat päättäjät. Jos taas on tarve tavoittaa kaikki myyntijohtajat, saa ne suodatettua samasta ryhmästä napin painalluksella. Arvoa ensitapaamisesta lähtien Kun tapaaminen on saatu sovittua ja asiakas on antanut kiireisestä päivästään aikaa myyjälle, on tapaamisen tärkeä tuottaa arvoa asiakkaalle. Tämä puolestaan vaatii huolellista valmistautumista, joka vie huomaamatta leijonan osan myyjän päivästä, varsinkin, kun tapaamisia on viikkotasolla useita. Aikapula johtaa valitettavan usein siihen, että valmistautuminen jää ohueksi, joka saattaa kostautua asiakastapaamisessa. Analysaattorin avulla myyjän on helppo pysyä ajan tasalla asiakasyrityksissä tapahtuvista muutoksista ja löytää kattavat taustatiedot yrityksistä, aina taloudellisista tunnusluvuista ajankohtaisiin uutisiin. Myyjän on myös helppo tuottaa asiakkaalleen lisäarvoa kertomalla esimerkiksi toimialan viimeisimmistä käänteistä tai kilpailijan tunnusluvuista suhteessa asiakkaaseen. Kaikkia tiedot löytyvät yhdestä palvelusta, eikä datan ajantasaisuudesta tai luotettavuudesta tarvitse murehtia. Ajantasainen asiakasrekisteri pitää asiakkuudet järjestyksessä CRM-järjestelmä lienee monen B2B-myyjän tärkein työkalu. Paikkansapitävä ja kattava CRM-data auttaa suunnittelemaan ja ajoittamaan tulevat myyntiaktiviteetit tehokkaasti. Myyntijohtajaa ajantasainen CRM-järjestelmä auttaa suunnittelemaan ja ennustamaan tulevaisuuden myyntimahdollisuuksia. CRM:n akilleen kantapää on kuitenkin nopeasti vanhenevat tiedot. Jos tietoja ei päivitetä aktiivisesti, ne happanevat hyvin nopeasti ja niiden käyttöarvo on pyöreä nolla. Manuaalisesti tietojen päivittäminen on piinaavaa puuhaa, siksi se jää usein tekemättä. Onneksi CRM:n tietojen päivittäminen on nykyisin automatisoitavissa hyvin helposti. Päivityksen ohessa tietoja voi rikastaa yrityksen myyntiprosessin kannalta oleellisilla tiedoilla, jolloin rutiinitöiden tekemisestä tulee entistä mutkattomampaa. Hyödynnämme CRM:n päivityksessä samaa ajantasaista ja luotettavaa yritys- ja päättäjädataa, kuin Analysaattorissa. Missä myyntiprosessin vaiheessa voimme olla yrityksellenne avuksi? Tutustu dataohjattuun myyntiin tai varaa henkilökohtainen esittely. Varaa henkilökohtainen esittely

Myynti ja markkinointi

Kuinka tehostaa prospektointia ja löytää lisää laadukkaita liidejä?

Prospektointi on myynnin tärkeimpiä vaiheita, mutta samalla se on myös yksi haastavimmista. Myynnissä aika on usein kortilla ja valitettavasti huolelliseen prospektointiin aikaa kuluu paljon. Prospektointia pitäisi saada tehdä rauhassa ja prospektien kriteereitä tulisi miettiä monipuolisesti eri kanteilta. Myyjien aika on kuitenkin usein kortilla, joka johtaa valitettavan usein prospektoinnin laiminlyömiseen. Prospektointi-termi (engl. prospecting) juontaa juurensa malmien, ja erityisesi kullan, etsintään. Uusien asiakkaiden etsimiseen tämä termi sopii kuin valettu, sillä onhan myynnin prospektoinnissa kyse juuri niiden arvokkaimpien asiakkaiden, kultakimpaleiden, erottamisesta ja löytämisestä.Manuaalisessa prospektoinnissa aikaa kuluu oikeanlaisten yritysten etsimiseen eri tietolähteistä, kuten verkkosivuilta, sosiaalisesta mediasta tai erilaisista tapahtumista. Kun sopivat yrityksen on tunnistettu, alkaa puolestaan taustatietojen selvitys. Myyjän on tärkeä selvittää ainakin potentiaalisten asiakkaiden taloudellinen tilanne, liikevaihdon kehittyminen sekä mahdolliset maksuviiveet ja -häiriöt. Lisäksi yrityksessä tapahtuneista viimeaikaisista muutoksista on hyvä olla kartalla. Kun taustatiedot on kartoitettu, alkaa sopivien päättäjien ja kontaktien metsästys, joka on usein haastavaa ja aikaa vievää.Myyjän tärkein resurssi on aika. Turhan manuaalisen työn kitkeminen pois mahdollistaa keskittymisen olennaiseen, eli itse myyntityöhön.Onneksi prospektointia varten on olemassa työkaluja, jotka tekevät tiedonhankinnasta ja sen koostamisesta helpompaa. Analysaattorin avulla manuaaliseen tiedonhakuun käytetty aika vähenee ja prospektoinnista tulee tehokkaampaa ja systemaattisempaa.Kuinka tunnistaa potentiaaliset prospektit?Prospektoinnin ensimmäinen vaihe on määritellä, millaisia yrityksiä halutaan asiakkaaksi, joka onnistuu helposti ihanteellisen asiakasprofiilin määrittelyllä. Tarkoituksena on pyrkiä tunnistamaan ne yritykset, joita tarjolla olevat tuotteet tai palvelut aidosti kiinnostavat, ja jotka voisivat olla kannattavia asiakkaita. Usein prospektijoukon määrittäminen saatetaan kuitenkin kokea haastavaksi. Potentiaaliselta vaikuttavia asiakkaita voi tuntua olevan paljon, joten on hankala päättää, keihin käyttää kallisarvoista aikaa. Hyvä tapa määritellä potentiaalisia asiakkaita on analysoida nykyisiä asiakkaita, erityisesti kaikista tuottavimpia asiakkuuksia. Analysaattorissa nykyisten asiakkaiden analysointi onnistuu helposti, ja potentiaalisia prospekteja voidaan tunnistaa ja rajata useiden eri kriteereiden mukaan. Käytössä olevia rajauskriteereitä ovat mm. toimialasijaintihenkilöstömääräliikevaihtonettotulosMenestyjäluokitusriskiluokitusLähestymistapa saattaa tuntua yksinkertaiselta, mutta voi ratkaista monen myyjän ongelman sopivien prospektien löytämisessä. Yhteen näkymään koostettuna asiakkuuksista pystyy havaitsemaan yhtäläisyyksiä, joita ei ilman syvällisempää tarkastelua olisi hankala hahmottaa.Miten B2B-prospektointia voidaan tehostaa?Joskus myyntiä taas halutaan suunnata aivan uusille asiakkaille ja etsiä esimerkiksi uusia potentiaalisia toimialaoja. Myös tällöin Analysaattori antaa kattavan kuvan eri toimialoista ja alalla toimivista yrityksistä. Jotta prospektointiprosessista saadaan tehokas ja johdonmukainen, tarvitaan kattavaa markkinatietoa. Esimerkiksi markkinan koko ja potentiaalisten asiakasyritysten määrä markkinassa vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka kauan prospektijoukon kontaktoiminen tulee kestämään. Analysaattorista näkee jo prospektiryhmää luodessa, kuinka paljon kriteerit täyttäviä yrityksiä Suomesta löytyy, jolloin prospektilistan läpikäymiseen osataan varata tarpeeksi resursseja.Toinen tapa tehostaa prospektointia on mm. päivittyvien prospektilistojen hyödyntäminen. Prospektoinnissa on voitu käyttää perinteisesti staattista Excel-listaa, johon on koottu vaikkapa 10 miljoonaa vaihtavat tietyn toimialan yritykset. Tieto kuitenkin vanhenee nopeasti tai kriteereitä voi olla tarvetta muuttaa. Myöhemmin saattaa ilmetä, että myös toiselta toimialalta löytyy sopivia prospekteja, jotka tulisi lisätä prospektilistaan. Analysaattorin dynaaminen prospektointilista mahdollistaa nopeat muutokset ja jatkuvasti päivittyvät päättäjien yhteystiedot. Päättäjätieto avainasemassaKun sopivat yritykset on tunnistettu, on aika tavoittaa oikeat päättäjät. Ilman prospektointia tukevia työkaluja myyjät käyttävät aikaa yritysten nettisivujen tutkimiseen ja koittavat sitä kautta löytää oikeita päättäjiä ja heidän yhteystietojaan. Analysaattorissa prospektijoukosta voi suoraan suodattaa tietyt päättäjät titteleittäin tai vastuualueittain. Kun päättäjien yhteystiedot löytyvät vielä samasta näkymästä, toimii se suoraan soittolistana.Päättäjien vastuualueiden mukaan on myös mahdollista löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Jos yrityksestä löytyy esimerkiksi liikelahjahankinnoista vastaava henkilö, voidaan päätellä, että tällaiselle palvelulle on tarvetta. Lue lisää Analysaattorin tarjoamista mahdollisuuksista myynnin tehostamisessa tai varaa Analysaattori-demo yrityksellesi. Varaa henkilökohtainen esittely

Myynti ja markkinointi

Analysaattori tehostaa myyntiprosessia ja auttaa B2B-myyjiä keskittymään olennaiseen

B2B-myynnissä asiakastuntemus ja oikea ajoitus ovat kaikki kaikessa. Asiakas olettaa myyjän tuntevan yrityksen haasteet ja toimialan, ja jos myyjä ei pysty tarjoamaan asiakkaalle lisäarvoa, jäävät kaupat tekemättä. Analysaattorista löytyy käden käänteessä kaikki tärkeät tiedot olemassa olevista ja potentiaalista asiakkaista aina taloudellisista tunnusluvuista Alma Businessmedioissa, kuten Kauppalehdessä ja Talouselämässä, julkaistuihin uutisiin. Nämä tiedot auttavat asiakkaan taustatietojen kartoittamisessa ja myyntitapaamisiin valmistautumisessa. Mikä olisikaan parempi keino rakentaa lujia asiakassuhteita, kuin tuntea asiakkaan taustat ja tarpeet läpikotaisin!Luo avainasiakkaista ja prospekteista ryhmiä AnalysaattoriinAnalysaattorin ryhmät-ominaisuuden avulla asiakasdatan voi järjestellä erilaisiin ryhmiin, joita voi vertailla joko keskenään tai johonkin tiettyyn toimialaan. Yritysten lisääminen ryhmiin onnistuu helposti mm. tuomalla Analysaattoriin valmiin y-tunnuslistan tai hyödyntäen kohderyhmähakua. Muodostamalla ryhmiä tärkeimmistä asiakkaista myyjät pysyvät aina ajan tasalla avainasiakkaiden tilanteesta.Myös prospektiryhmien luominen on Analysaattorissa tehty vaivattomaksi. Kohderyhmähaun avulla ryhmää voidaan rajata toimialan, sijainnin ja liikevaihdon lisäksi päättäjien vastuualueiden mukaan. Pelkästä päättäjän tittelistä on usein mahdotonta päätellä, mistä kaikesta hän oikeasti vastaa työssään, joten tästä syystä Alma Talent kerää ja päivittää päättäjien vastuualuetietoja jatkuvasti puhelimitse. Kun kohderyhmä on rajattu halutuilla kriteereillä, onnistuu sen tuominen ryhmäksi Analysaattoriin napin painalluksella. Prospektiyritysten päättäjien yhteystiedot löytyvät kunkin yrityksen sivulta, joten myyjän ei tarvitse kuin tarttua puhelimeen ja alkaa tavoittelemaan potentiaalisia asiakkaita.Signaalit kertovat ryhmän yrityksissä tapahtuvista muutoksistaAnalysaattorin signaalidatan avulla myyjä osaa olla yhteydessä asiakkaaseen juuri oikeaan aikaan ja avata keskustelun asiakkaalle ajankohtaisilla asioilla. Muutossignaalit koostavat yrityksissä tapahtuvat ajankohtaiset ja tärkeät muutokset kiteytetysti yhteen näkymään, josta niitä on helppo tarkastella. Tilaamalla vielä omille ryhmilleen ilmoitukset muutossignaaleista myyjä saa automaattisesti tiedon sähköpostiinsa aina, kun asiakasyrityksessä tai prospekteissa tapahtuu jokin merkittävä muutos. Signaalityyppejä on tällä hetkellä 10 erilaista, mm. yrityskaupat, oikaistut toimialat, toimitusjohtaja- ja päättäjämuutokset sekä riksiluokituksen muutokset. Analysaattori koostaa ryhmissä olevista yrityksistä myös uusimmat uutiset, työpaikkailmoitukset, ja nimitysuutiset yhteen näkymään. Näin myyjä saa helposti kattavan kuvan yrityksen sen hetkisisestä tilanteesta.  Hyödynnä taloudellisia tunnuslukuja asiakkaiden ja toimialojen kehityksen seurannassaMonipuoliset taloudelliset tunnusluvut, kuten liikevaihto ja kasvuprosentti, auttavat myyjiä seuraamaan kiinnostavien asiakkaiden ja toimialojen kehitystä. Lisäksi Analysaattorista löytyy tieto yritysten Menestyjäluokituksesta, jonka avulla myyntiä voidaan kohdistaa esimerkiksi toimialojensa hyvin menestyville yrityksille, joilla on potentiaalia kasvaa asiakkaana. Analysaattorin riskiluokitus antaa puolestaan myyjille hyvän käsityksen yrityksen maksuhäiriöriskistä. Näin myyjä voi pitäytyä antamasta maksuaikaa liian riskilliselle asiakkaalle ja vähentää maksuhäiriöistä johtuvia luottotappioita.Hyödyntämällä Analysaattoria tehokkaasti osana päivittäistä myyntityötä, manuaaliseen tiedonhakuun käytetty aika vähenee ja säästyneen ajan voi hyödyntää asiakkaiden entistä parempaan palvelemiseen.Analysaattorin avulla:teet osuvampia prospektilistojatunnistat potentiaaliset asiakkaat oikea-aikaisestitapaat asiakkaat valmistautuneenapysyt asiakkaiden pulssillaseuraat markkinoita, toimialaa ja kilpailijoitaKiinnostuitko? Varaa Analysaattori-demo yrityksellesi ja näet, miten se voi tehostaa myyntityötäsi.Pyydä henkilökohtainen demo

Myynti ja markkinointi
Sammio