Tarina ratkaisee, myös säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nis­sa

12.04.2019 12:08

Olet varmasti kuullut vuosien saatossa lukemattomia kertoja, kuinka printtisuorat jäävät historiaan ja sähköpostimarkkinointi tulee kuolemaan. On kiistaton totuus, että digimarkkinointi muuttuu yhä personoidumpaan suuntaan. Analytiikan avulla ymmärrämme asiakkaidemme tarpeita ja käyttäytymistä lähes reaaliajassa ja pystymme reagoimaan muutoksiin satumaisen nopeasti. Tekoäly tuo helpotusta alati pirstaloituvassa markkinointikanavien viidakossa navigoimiseen.

Äkkiseltään kuulostaa siltä, että markkinoija voi pian lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa markkinoinnin jalon tekemisen tehokkaammille, nopeammille ja paremmille koneille.

Totuus on kuitenkin se, että tästä työ vasta alkaa! Teknologia, tekoäly ja koneoppiminen tulevat toivottavasti vapauttamaan meidät lukemattomien mainosalustojen ja teknologioiden opettelusta, jotka ainakin minulta vievät kiusallisen paljon työaikaa. Erilaisten välineiden kanssa taistelun sijaan käyttäisin aikaani mieluummin niihin asioihin, joissa me ihmiset olemme parhaimmillamme: ideointiin, unelmointiin, luovuuteen ja tarinankerrontaan. Vaikka koneet tietävät jo nyt häkellyttävän paljon nykyisistä tarpeistamme, jopa enemmän kuin me itse, ne eivät kuitenkaan ymmärrä ihmisyyden syvintä olemusta samoin, kuin toinen ihminen ymmärtää.

Markkinoinnin trendeistä takaisin tarinaan

Jo esihistoriallisista ajoista lähtien ihmisen tärkeimpiä menestystekijöitä ovat olleet juoruilu ja tarinoiden kertominen. Ne ovat olleet suorastaan välttämättömiä taitoja hengissä selviämisen kannalta. Tarinan keinoin oppeja on jaettu sukupolvelta toiselle. Tarinat ovat paitsi opettaneet, myös viihdyttäneet. Jokainen osaa varmasti nimetä liudan mieleenpainuvia tarinoita, joita on elämänsä varrella kuullut. Hyvä tarinat jäävät elämään.

Miten tämä kaikki sitten liittyy sähköpostimarkkinointiin? Hektisessä maailmassa paahtaessamme saatamme herkästi hypätä markkinointitrendistä toiseen. Markkinoijien huulilla vilahtelee erilaisia termejä sähköpostimarkkinoinnista markkinoinnin automaatioon ja siitä sisältömarkkinointiin. Jos pysähdymme hetkeksi pohtimaan, huomamme yhden kaikkia termejä yhdistävän tekijän: tarinan. Jos se on huono tai se ei kosketa viestin vastaanottajaa, se on merkityksetön; sama se, käytätkö markkinoinnissasi markkinoiden moderneinta teknologiaa vai et. Se, mikä ratkaisee, on mieleenpainuva ja koskettava tarina. Sellainen sanoma muistetaan.

Hyvän otsikon voima

On totta, että jokainen markkinointitekosi ei voi olla historiankirjoihin päätyvä spektaakkeli, mutta voit silti jokaisen markkinointitekosi kynnyksellä pysähtyä pohtimaan viestisi relevanttiutta vastaanottajan näkökulmasta. Miksi hän sen lukisi, millaisia tunteita se herättää ja ennen kaikkea: jääkö tarinasi vastaanottajan mieleen? Samaa kaavaa voi hyödyntää välineestä ja formaatista riippumatta. Kun tarina on kohdillaan, perinteinen printtisuora iskee kuin Mike Tyson. Jopa parjattu sähköposti avautuu vastaanottajan näytölle, kunhan tarina ja siihen johdatteleva otsikko ovat kunnossa.

Mikä asiakkaitasi askarruttaa? Miten sinä ja yrityksesi voisivat auttaa näiden pulmien ratkaisemisessa? Tämän kiteytettyäsi, anna luovuuden kukkia! Tee sitä, missä me ihmiset ollaan hyviä: kerro tarina! 

Kirjoittaja Annina Haronoja

Aiheeseen liittyvää