Miten onnistua B2B-säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nis­sa?

12.04.2019 12:57

Sähköpostimarkkinointiin liittyy kosolti ennakkokäsityksiä, joista monet rinnastetaan spämmäämiseen. Moni saattaa muistaa tapauksia lähivuosilta, jolloin kokonaiset palvelimet joutuivat globaalin Spamhausin listoille tai sähköpostiaktivistit narauttivat yrityksiä, jotka tuuttasivat viestejä vanhoihin sähköpostiosoitteisiin.

Nämä lähihistorian harhalaukaukset ovat eittämättä tahranneet sähköpostimarkkinoinnin mainetta, mutta sinä voit itse olla mukana maineen parantamisessa.  Sähköpostimarkkinointi, aivan kuten mikä tahansa muu markkinointi, on vastuullista hommaa, ja vastuu siitä kuuluu meille markkinoijille.

Sähköpostimarkkinointi sisältää lukuisia yksityiskohtia, jotka markkinoijan on syytä hallita ennen viestien lähettämistä maailmalle. Mitä nämä yksityiskohdat sitten ovat? Pelkästään hakusanalla sähköpostimarkkinointi löytyy Googlesta yli 50 000 hakutulosta, muista hakusanavarianteista puhumattakaan. Kokosin kuusi keskeistä pointtia, jotka sisäistämällä pääset lähemmäs onnistunutta B2B-sähköpostimarkkinointia.

Määritä tavoite

Sähköpostimarkkinointi lähtee tavoitteen määrittämisestä kuten kaikki muukin markkinointi. Mikä sinun tavoitteesi on? Haluatko saada liidejä, tiedottaa jostain tärkeästä asiasta, antaa neuvoja vai kysyä palautetta? Sähköpostisi sisältö ja kohderyhmä rakentuvat tuon määrittämäsi tavoitteen ympärille.

Sähköpostin lähettäminen isolle vastaanottajajoukolle vain mainostamisen ilosta leimaa sinut nopeasti spämmääjäksi eli roskapostin lähettäjäksi. Asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, sillä holtiton spämmääminen voi aiheuttaa pysyvän mainehaitan lisäksi liudan markkinointikieltoja sekä heikentää jatkossa aidosti tärkeiden viestiesi läpimenoa. 

Muista rekisteri ja vastuut

Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan B2B-sähköpostimarkkinoinnin täytyy aina perustua tunnistetun yrityshenkilön sähköpostisoitteeseen. Huomioi myös, että viestin vastaanottajat eivät saa näkyä toisille vastaanottajille.

Yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia a) lupaan perustuen, b) asiakassuhteeseen perustuen, c) jos markkinoitava tuote tai palvelu liittyy henkilön työtehtäviin, vastuualueeseen tai asemavaltuutukseen.

Jos markkinoiva yritys hankkii tai päivittää yhteystietoja palveluntarjoajalta, on yrityksen hyvä varmistua palveluntarjoajan yhteystietojen hankintamenetelmästä, ajantasaisuudesta, laadusta, päivityksestä yms. Kirjoitimme hiljattain blogitekstin ostorekistereistä ja niiden käytöstä. Pääset lukemaan jutun tästä. 

Huolehdi kielto- ja pe­ruu­tusoi­keu­des­ta

Sähköpostitse markkinoivalla yrityksellä on aina kokonaisvastuu sähköpostimarkkinointinsa eri osista, kuten kieltojen hallinnoinnista, viestien sisällöstä ja osoitelähdemerkinnöistä. Viestin vastaanottajan on voitava vaivattomasti antaa markkinointikielto tai peruuttaa antamansa markkinointilupa viestissä olevan linkin avulla tai viestiin vastaamalla.

Annetut kiellot ja lupien peruutukset tulee ottaa viipymättä huomioon. Huomioithan senkin, että sähköpostimarkkinointia lähettävä yritys on vastuussa kieltomahdollisuuden toteuttamisesta, vaikka käyttäisikin prosessissa alihankkijaa.

Panosta laatuun määrän sijaan

”Kaikkea kaikille” ei kerta kaikkiaan toimi. Oli kyse sitten potentiaalisista tai olemassa olevista asiakkaista, lähesty heitä aina sisällöillä, jotka ovat heille merkityksellisiä. Ostorekisteriä voi käyttää huomion herättäjänä ja markkinointilupien keräämisessä, mutta parhaat tulokset sähköpostimarkkinoinnissa saadaan silloin, kuin markkinointia tehdään olemassa oleville asiakkaille.

Syitä tähän on lukuisia. Olemassa olevat asiakkaasi käyttävät jo tuotteitasi tai palveluitasi ja ovat näin kiinnostuneempia viesteistäsi. Tämä tarjoaa sinulle mahtavan tilaisuuden syventää asiakassuhdetta entisestään. Tarjoa siis sisältöä, jonka avulla asiakas saa jotain uutta ja hyödyllistä sekä vie häntä eteenpäin omassa työssään.

Tällainen toiminta sitouttaa asiakkaasi paremmin yritykseesi ja pitää kilpailijat loitolla. 

Mittaa, testaa ja opi tuloksista

Tarkoin kohdennettu sähköpostimarkkinointi tuottaa kohdentamatonta markkinointia paremmat avaus- ja klikkausprosentit, jotka vievät sinua puolestaan lähemmäs asettamaasi tavoitetta. On kuitenkin kylmä fakta, että tulokselliseen sähköpostimarkkinointiin ei ole autuaaksi tekevää reseptiä.

Netti pursuaa sisältöön, otsikointiin, designiin, ajoitukseen ynnä muuhun liittyviä niksejä, mutta mikään niistä ei takaa sinulle sataprosenttisen varmoja tuloksia. Siksi kehotankin mittaamaan, testaamaan ja ottamaan opiksi.

Yksi sähköpostimarkkinoinnin hienouksista piilee sen mitattavuudessa. Käyttämästäsi palvelusta riippuen saat kattavasti dataa siitä, miten viestiisi on reagoitu, ja opit tuntemaan kohderyhmäsi entistä paremmin. 

Noudata hyvää tapaa

Kun nämä asiat kunnossa, vain luovuus on rajana. Älä tyydy vähään ja mene sieltä, mistä aita on matalin. Myös sähköpostimarkkinoinnissa on mahdollista erottua edukseen. Kun hallitset kokonaisuuden ja teet sähköpostimarkkinointia hyvä tavan mukaisesti, voit keskittyä tuottamaan sisältöjä, jotka auttavat asiakastasi.

Jos kaipaat ajantasaisia kohderyhmiä tai päivitystä nykyiseen asiakasrekisteriisi, niin autamme mielellämme. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointisi #seuraavalletasolle.

Kirjoittaja Annina Haronoja

Aiheeseen liittyvää